Industria auto europeană trebuie să schimbe macazul: Semnalul de alarmă tras de specialiști

de: Andrei Tilimpea
24 10. 2023

Asociația Europeană a Furnizorilor de Piese Auto(CLEPA) spune că autoritățile europene de reglementare ar trebui să caute să creeze o infrastructură pentru mobilitatea electrică la prețuri accesibile, mai degrabă decât să se concentreze pe tarife protecționiste împotriva mașinilor fabricate în China.

Companiile europene pot avea probleme

Orice tarif impuse importurilor de vehicule electrice din China în Europa ar putea avea un bumerang împotriva companiilor europene, au declarat oficialii grupului de lobby al furnizorilor CLEPA.

Comisia Europeană a deschis o investigație privind subvențiile și stimulentele guvernului chinez pentru vehicule electrice, ca urmare a temerilor că producătorii de automobile europeni s-ar putea confrunta cu o concurență neloială.

Citește și Industria auto europeană se confruntă cu probleme: Cum poate crește adopția de mașini electrice

În timp ce problema ar putea fi văzută ca o victorie pentru consumatorii europeni, un război comercial cu China declanșat de tarife ar putea dăuna industriei europene, a declarat Benjamin Krieger, directorul executiv al CLEPA.

Marii producători de automobile precum BMW și Mercedes-Benz exportă ambii mașini în China și au fabrici de asamblare acolo, în timp ce mărcile autohtone chineze își aprovizionează componente de la furnizori din Europa, care au și fabrici acolo.

„Există multă tehnologie europeană în vehiculele electrice chinezești”, a declarat Krieger săptămâna trecută la Bruxelles, la evenimentul anual CLEPA pentru Inovație, citând sistemele de management termic ca exemplu.

Comisia Europeană trebuie să analizeze

Furnizorii europeni „au oferte convingătoare și acestea se găsesc în vehicule din întreaga lume”, a spus el. „Aplicarea tarifelor ar avea un impact și asupra afacerii lor.”

„Comisia Europeană să analizeze acest subiect mai larg este un lucru bun”, a spus el. „Acest lucru sugerează că ei iau în serios concurența din alte regiuni și văd nevoia de acțiune.” Dar, a adăugat el, există „îndoieli” că subvențiile pot face mai mult decât să ofere o ușurare imediată pentru a aborda problema mobilității electrice la prețuri accesibile.

Costul vehiculelor electrice a devenit un subiect major în Europa, un singur producător auto, Citroen, pregătit să ofere un vehicul electric construit pe continent la un preț sub 25.000 de euro.

Citește și Noi mașini electrice de la Jeep, Opel, Lancia și DS, din 2024. Modele se vor fabrica în Italia

Câteva companii chineze, cum ar fi MG de la SAIC, găsesc succes prin subcotarea prețului vehiculelor electrice europene, dar există temeri că ceea ce este acum un filtru ar putea deveni un val de importuri. BYD, cel mai mare producător de vehicule electrificate (vehicule complet electrice și hibride plug-in) este pregătită pentru un impuls european major.

Anul trecut, mărcile chineze au vândut aproximativ 100.000 de vehicule electrice în Europa; în timp ce mărcile occidentale care produc vehicule electrice în China, inclusiv BMW, Tesla și Renault, au exportat chiar mai mult decât atât în Europa. Un studiu recent al PwC a constatat că ar putea fi vândute în Europa un total de 800.000 de mașini construite în China până în 2025, dintre care majoritatea ar fi complet electrice.

Cererea de vehicule electrice depășește oferta

Autoritățile europene de reglementare au creat o cerere uriașă pentru vehicule electrice, a spus Krieger, „dar ne străduim să îndeplinim această cerere”. Companiile chineze caută să exploateze acest deficit, a spus el.

Mai degrabă decât tarifele, a spus el, autoritățile europene de reglementare ar trebui să se concentreze pe crearea unei infrastructuri care încurajează vehiculele electrice cu prețuri mai mici, inclusiv asigurarea aprovizionării cu materii prime pentru baterii – lucru la care a spus că China lucrează de zeci de ani – și furnizarea de energie durabilă și la prețuri accesibile electricitate.

„Trebuie să avem mai multă grijă de piața noastră unică”, a spus el.

Citește și Tranziția la mașini electrice, mai dificilă decât pare. Ce urmează pentru fanii autoturismelor “verzi”

Thorsten Muschal, un director executiv la Forvia (fostă Faurecia), care este președintele plecat al CLEPA, a declarat într-un interviu la evenimentul de premiere că membrii grupului de furnizori ar putea vedea problema din unghiuri diferite, în funcție de clienții lor.

„Dacă sunteți o companie mică, de familie și expediați doar producătorilor de mașini europeni, atunci poziția dumneavoastră este destul de clară” în favoarea tarifelor, a spus el. „Dacă sunteți o multinațională cu 20 până la 30% din vânzări în China și cineva stabilește tarife, poate că există represalii – și atunci puteți lua o poziție diferită”.

„Un mare furnizor european are poate 30 până la 40 de fabrici în China”, a adăugat Muschal. „A face afaceri acolo face parte dintr-o abordare globală.”